„Ha aszerint nézel valakit, például egy gyereket, amilyen ő most, a jelen pillanatban, azzal megakasztod a fejlődésének útját. Ha azonban aszerint nézel rá, hogy mivé lehetne, akkor segíted őt a fejlődésben.”
(Johann Wolfgang von Goethe)
Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás
A korai fejlesztés szakfeladaton a gyermek közvetlen támogatása történik a fejlődés különböző területein. A kisgyermekek pszichés fejlődése kora gyermekkorban (0-3 év) a mozgásfejlődésbe ágyazott. Ez az idegrendszer összetett működését eredményezi, az észlelés, érzékelés, tapasztalatszerzés és tanulás eszköze és feltétele, a gyermek önkifejezésének alapja.
Minél korábban ismerjük fel az eltérő fejlődést vagy annak veszélyét, minél kisebb még az eltérés a normális fejlődésmenettől, annál hatékonyabban befolyásolható és korrigálható, így megelőzhetőek lesznek annak káros következményei.
Az eredményes fejlesztés alapjai:
• A korai felismerés.
• Koraszülöttek esetén a korrigált kor alapján történő fejlesztés.
• Megfelelő módszer.
• Holisztikus szemlélet.
• Család bevonása
A fejlesztések mindig játékos keretek között történnek és építenek a gyermek belső motivációjára, érdeklődésére, illetve figyelembe veszi az életkori sajátosságokat. A foglalkozások tartalmát otthoni tevékenységek javaslatával egészítjük ki.
Ki veheti igénybe a fejlesztést?
Ezt a szolgáltatásunkat a családok egy komplex vizsgálatot követően vehetik igénybe. A vizsgálatot a védőnő, gyermekorvos, gyermekneurológus, neonatológus és egyéb szakorvos javaslatára, illetve önálló megfontolásból kérelmezheti a szülő. A kérelmező szülő a pedagógiai szakszolgálaton érheti el a szükséges dokumentumokat, melyet kitöltve, mindkét gondviselő szülő által aláírva kell visszajuttatni ügyintézőnkhöz, melyet időpont egyeztetés követ.
A vizsgálat gyógypedagógus és konduktor szakember végzi, mely során a gyermek kognitív, mozgásos és szociális kompetenciáinak mérését részletes anamnézisfelvétellel egészítjük ki.
Milyen problémával fordulhatnak hozzánk a családok?
• CP-vel született gyermek estében
• Koraszülött csecsemőknél
• Megkésett mozgásfejlődésű gyermekeknél
• Megkésett beszédfejlődésű gyermekeknél
• Feltételezhető szenzoros probléma esetén
• Aszimmetrikus tartású és mozgású gyermekeknél
• Izomtónus eloszlási zavaroknál
Egyéb a mozgást és kognitív képességeket befolyásoló genetikai eltérések esetében.
Ellátás formái:
• egyéni keretek közt
• kiscsoportos formában (életkortól függően)
Ellátó szakemberek:
• konduktor, gyógypedagógus, logopédus
Nevelési tanácsadás
A nevelési tanácsadás szakfeladat keretein belül pszichológus, gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus szakemberek részesítik terápiás, fejlesztő ellátásban a hozzánk forduló klienseket.
Nevelési tanácsadás keretében az alábbi szolgáltatásokat nyújtjuk:
Pszichológiai ellátás |
Fejlesztő foglalkozások (iskolaelőkészítő, prevenció 5 éves kortól, gyógypedagógiai komplex fejlesztés) |
Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia (DSZIT) |
Komplex Mozgásterápia |
Logopédiai ellátás
A 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet 25. § (1) szerint:
„A logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszortográfia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.”
A jogszabály szerint, a logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket adott év szeptember 1- ig betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését.
A 3 évesek logopédiai szűrése a nyelvi fejlettség (receptív és expresszív) felmérésére irányul, a KOFA- III szülői kérdőív kitöltésével.
Az ötéveskori szűrés elsősorban a beszédartikuláció, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültség felmérésére irányul, melyet a logopédusok a SZÓL-E? szűrőeljárás alkalmazásával végzik. A szűrés eredménye alapján kerülnek ellátásba a kisgyermekek, illetve indokolt esetben további logopédiai, gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatok elvégzését javasolhatják a szakemberek.
A logopédia szakfeladat tagintézményünkben legnagyobb létszámban az óvodás korosztályt érinti. A térség szinte minden óvodájában jelen vagyunk. A jogszabályi előírásoknak megfelelően az intézmények pedagógus kollégáival együttműködve végezzük a szűrést, szülői tájékoztatást, ellátást, szükség esetén a további vizsgálatok elvégzésére vonatkozó javaslatot a hároméves és az ötéves gyermekek körében.
Szakembereink által nyújtott terápiák:
• nyelvi késés
• artikulációs és fonológiai zavarok
• beszédészlelés- és beszédmegértés zavara
• diszfónia terápia
A tünetek alapján 2-4 fős csoportokban gondosan megtervezett, játékos fejlesztéseket végzünk. Az óvodákban a terápiák a délelőtti idősávban valósulnak meg, az otthoni gyakorláson kívül a szülők részére többletfeladatot nem jelent.
Ellátó szakemberek: logopédusok
Szakértői bizottsági tevékenység
Szakértői bizottsági tevékenység keretében Tagintézményünk járási szakértői bizottsági feladatokat lát el. Feladatellátási kötelezettségünk a járásban lakcímmel rendelkező, vagy a járás intézményeiben ellátott kliensekre terjed ki. Szakértői bizottsági tevékenység keretében az intézmény szakértői bizottsága a gyermek, a tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálatát végzi.
A vizsgálatok célja:
- a korai fejlesztésre és gondozásra való jogosultság megállapítása vagy kizárása
- a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézség megállapítása vagy kizárása, illetve ehhez kapcsolódó felülvizsgálatok elvégzése
- sajátos nevelési igény gyanúja esetén, a saját vizsgálati dokumentáció, illetve a vizsgálati eredmények megküldése a vármegyei szakértői bizottság részére.
A szakértői vizsgálat indítható:
- hivatalból
- hatósági megkeresésre
- szülői kérelemre (ha a gyermek óvodás, iskolás, akkor az óvoda, iskola köteles közreműködni a vizsgálati kérelem elkészítésében)
- illetve a szülő egyetértésével.
Minden esetben a Letölthető dokumentumokban található Szakértői vélemény iránti kérelem teljeskörű kitöltésével kezdeményezhető a vizsgálat.
A vizsgálatok eredményei alapján szakértői véleményt készül. Sajátos nevelési igény gyanúja esetén, a vármegyei szakértői bizottsághoz továbbítja az eseteket, további kiegészítő vizsgálatok elvégzésére, a megfelelő diagnózis felállítására.
Ellátó szakemberek: pszichológus, gyógypedagógusok, logopédus
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása
Tagintézményünkben a tehetség- ígéretek, a kötelező 5 éves kori szűrésen kiemelkedően teljesítő gyermekek köréből kerülnek ki. Ők, saját intézményeikben, előzetes szülői beleegyezéssel tehetségazonosító szűrésen vesznek részt, ahol képet kapunk arról, hogy a kiszűrt gyermek milyen képességterületen (nyelvi-, logikai-matematikai-, térbeli-, zenei-, testi-kinesztetikus-, társas-, belső-, praktikus intelligencia) ér el alakuló vagy megmutatkozó szintet, illetve milyen érdeklődési irányba kell elindulnunk egyénre szabottan a gondozásban. A tehetséggondozás heti egyszer 45 percben csoportos foglalkozás kerete között zajlik (nevelési tanácsadás szakfeladat keretében), a gyermekek intézményében.
A tehetséges kisgyerekek korai jellemzői:
- a meglepő pontosságú, illetve részletességű hosszú- és rövidtávú memória,
- az átlagnál sokkal hosszabb ideig képesek egy dologra figyelni,
- gyorsan kialakuló, változatos és gazdag szókincs,
- fejlett képzelőerő (amely megnyilvánulhat korai szerepjátékokban, korai figuratív
rajzolás, korai alkotó tevékenységben) - fejlett matematikai készségek
- érdeklődés a külvilág, az emberek, a tárgyak, természeti jelenségek, zene, gépek
működése irányában.
A tehetséggondozás célja az erősségek támogatása, gyengébb területek kiegyenlítése, az egész személyiség támogatása. A foglalkozások célja továbbá, hogy az emlékezet, fantázia, logikus gondolkodás, zene, mozgás terén is minél több lehetőséget teremtsünk, hogy játékos feladatokkal, játékhelyzetekben (logikai játékok, szerepjátékok) minél több sikerélményt szerezzenek a gyerekek.
Forduljanak hozzánk bizalommal!