Rólunk

Intézményünk kialakulása
Pedagógiai Szakszolgálatunk 2004 februárjában alakult. Az akkori jogszabályi előírásoknak megfelelően a Széchenyi István Általános Iskolán belül működött, így lett a neve: Széchenyi István Általános Iskola és Pedagógiai Szakszolgálat.
Kezdetekben három szakfeladatot láttak el itt kollégáink:
– logopédia
– korai fejlesztés és gondozás
– fejlesztő felkészítés
A logopédusok Kapuvár iskoláinak, óvodáinak ellátását végezték. A korai fejlesztésben két szakember is dolgozott, az iskola épületében alakított ki az iskola vezetése fejlesztő termeket, ide hordhatták a szülők gyermekeiket. A fejlesztő felkészítést a korai fejlesztőben dolgozó kollégák látták el otthoni segítségnyújtással, tanácsadással az 5. életévüket betöltött halmozottan sérült tanulók esetében a 1993. év LXXIX. törvény a közoktatásról 35. § (2) alapján.

Ezt követően 2005.február 15-el változott újra az intézmény neve:
Széchenyi István Általános Iskola Speciális Szakiskola és Pedagógiai Szakszolgálatra.
Erre a változásra a törvényi előírásokkal összhangban, a feladattellátás tükrében került sor. A Speciális osztályokban is természetesen gyógypedagógusok dolgoztak. A pedagógiai szakszolgálat szakfeladatai ekkor nem változtak.
Kezdetekben a szakszolgálatban három logopédus és két gyógypedagógus dolgozott.
2007 januárjától gyógytestnevelés szakfeladat ellátásával bővült a szakszolgálat feladatköre, ekkor 1 gyógytestnevelővel, majd 2011-től 2 fő gyógytestnevelőt foglalkoztattunk.
A kapuvári szakszolgálat 2013-ig működött az iskola keretein belül. Ekkor a 15/2013 (II.26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálatokról úgy rendelkezett, hogy külön megyei intézmények vezetésével helyi tagintézményeket kell létrehozni. Telephelyünk is változott,
a város másik nagy iskolájának épületébe, a Pátzay Pál Általános Iskolába kerültünk át.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kapuvári Tagintézménye lettünk.

Kapuvári Tagintézményünk ma
Az intézmény feladatai:
Intézményünk a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat tagintézményeként az alapító okiratának megfelelően pedagógiai szakszolgáltató tevékenységet ellátó köznevelési intézmény. Az alábbi tevékenységeket látja el:

gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, melynek feladata a komplex koragyermekkori intervenció és prevenció: a gyermek fejlődésének elősegítése, a család kompetenciáinak erősítése, a gyermek és a család társadalmi inklúziójának támogatása. A korai fejlesztés és gondozás tevékenységei a komplex gyógypedagógiai fejlesztés, tanácsadás, a társas, a kommunikációs és nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás.
szakértői bizottsági tevékenység keretében a gyermek, a tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, továbbá szükség szerint orvosi, sajátos nevelési igény gyanúja esetén komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, orvosi vizsgálat alapján szakértői véleményt készít.

logopédiai ellátás: a beszédindítás, a hang- beszéd- és nyelvfejlődési elmaradás, a beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása, a diszlexia, a diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelőzése a beszéd technikai és tartalmi fejlesztését szolgáló logopédiai terápiás foglalkozáson.
nevelési tanácsadás: a szülővel az első problémafeltáró beszélgetés lebonyolítása, a gyermek, a tanuló adaptív viselkedésének, szociális érettségének felmérése, ennek eredményeképpen tanácsadásban részesítés vagy a szakszolgálati ellátásba vétel szükségességének meghatározása.
gyógytestnevelés: a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi vizsgálat gyógytestnevelésre utalja.
kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása feladatai közé sorolható a teljesség igénye nélkül a korai tehetség-felismerés, tehetségazonosítás, a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, tanácsadás, támogatás a szülőnek, konzultáció a pedagógus részére, közös tehetség-tanácsadási fórum szervezése, speciális tehetségprogramban való részvételre javaslat adása, a tehetségazonosítás
konduktív pedagógiai ellátás, melynek feladata a központi idegrendszeri sérültek konduktív nevelése, fejlesztése és gondozása. A konduktív pedagógiai ellátás az óvodai neveléshez, iskolai neveléshez és oktatáshoz kapcsolódóan vagy egyéni fejlesztő foglalkozás keretében nyújtható.

Gyermek, tanuló és pedagóguslétszám
Az intézmény munkáját 15 fő látja el, élén a tagintézmény-igazgató áll. Az adminisztratív feladatokat és az ügyintézést a szakszolgálati titkár látja el. A munkatársak képzettség szerinti eloszlása: 6 fő gyógypedagógus, 4 fő logopédus, 2 fő pszichológus, 1 fő konduktor, 1 fő szakszolgálati titkár. Megbízási szerződéssel gyógytestnevelőket, gyógyúszást oktatót és logopédust alkalmaz az intézmény.
A tagintézmény illetékességi területéhez tartozó települések gyermeklétszámát tekintve a feladatellátást a rendelkezésre álló szakemberlétszámmal csak részben tudjuk megvalósítani.

Tanulók, gyermekek összetétele
A pedagógiai szakszolgálatban megjelenő gyermekek ellátása a tankerület bölcsődéibe, óvodáiba, iskoláiba járó, illetve lakóhely szerinti illetékességgel ellátott, valamint intézményi nevelésben nem résztvevő kisgyermekek. Életkor szerinti felosztásban legnagyobb részét az óvodás korú gyermekek teszik ki, mind a preventív-szűrési munka, mind a kötelező szűrések utáni ellátás tekintetében. Kevesebb számú az általános iskolás gyermekek, tanulók létszáma, akik a nevelési tanácsadást, szakértői bizottsági feladatkört veszik igénybe, s még kevesebben érkeznek középiskolai tanulmányaikat végző diákok, akik többnyire pszichológiai gondozásban részesülnek a nevelési tanácsadás keretein belül. Legalacsonyabb számban gyermekek a korai fejlesztésben, gyógypedagógiai tanácsadásban, valamint a tehetséggondozásban vesznek részt.

Az intézmény sajátos arculata
A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat hét tagintézményre oszlik a megyében, fenntartója a Győri Tankerületi Központ. A főigazgatóság vezetése alatt a székhelyintézmény Győrben található, tagintézményei pedig Sopronban, Mosonmagyaróváron, Csornán, Kapuváron, Pannonhalmán és Téten működnek vezetőikkel az élen. A Győri Székhelyintézmény fogja össze a megyében található tagintézmények működését, és törekszik a szakmai protokollok, irányelvek, egységes feltételek kialakítására.

A Tagintézmény a Kapuvár Térségi Általános Iskola Széchenyi István Tagiskolájában kap helyet 2018 szeptembere óta. Az tagintézmény-igazgató irodája mellett 1 pszichológiai, 1 gyógypedagógiai vizsgáló, 2 korai fejlesztő terem, 1 tornaszoba és egy adminisztárciós célokra kialakított iroda, kicsi konyhával áll rendelkezésünkre.

A nevelőtestület profilja
A logopédiai ellátás fő profilja a gyermekek szűrése 3 és 5 éves kortól (beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrése), a terápiás tevékenység (a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavarainak javítása, a diszlexia, a diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelőzése, valamint a beszéd technikai és tartalmi fejlesztése), továbbá a szakértői tevékenység keretein belül a logopédiai szakvizsgálatok elvégzése, logopédiai, illetve szakértői vélemények írása.
Nevelési tanácsadás keretein belül zajlanak komplex pedagógiai, gyógypedagógiai, pszichológiai vizsgálatok, fejlesztések, terápiás gondozás az érintett gyermeknek, tanulónak, konzultációs lehetőséggel támogatva a család nevelő, a pedagógus nevelő és oktató munkáját, szükség esetén segíteni a nevelési-oktatási intézmények és a család kapcsolattartását. A kollégák többnyire a városi, illetve vidéki óvodásban, iskolában látják el fejlesztő és terápiás feladatukat csoportos és egyéni foglalkozások során. Amennyiben pszichológiai megsegítés, vizsgálat vagy terápia szükséges, tovább irányítva a pszichológus kollégák végzik ezt a munkát.
A korai fejlesztés keretein belül 1 fő gyógypedagógus, 1 fő konduktor és 1 fő logopédus kolléga dolgozik. Szükség esetén a pszichológusok is bekapcsolódnak a munkába, így megvalósul a sérülésspecifikus ellátás ezen a területen is. Igyekszünk biztosítani a gyermekek és családjaik szakszerű ellátását, a komplex koragyermekkori intervenció és prevenció megvalósítását, s lehetőségeinkhez mérten a maximális szakmai segítségnyújtást a család kompetenciáinak erősítésében, a gyermek és a család társadalmi inklúziójának támogatásában. A városi bölcsődével együttműködve dolgozunk, a bölcsődei integráció gyakorlati segítése érdekében, valamint fontos szerepet kap a védőnői és gyermekorvosi hálózattal való kapcsolattartás és együttműködés ápolása, a kapcsolatrendszer hatékonyságának növelése is. A diagnosztikában és kontrollvizsgálatokban együttműködünk a Székhelyintézmény szakértői bizottságával.
A szakértői tevékenyég az intézmény profiljának nagy részét képezik. A szakértői munkaközösség 3 fő gyógypedagógus, 2 fő logopédus, 2 fő pszichológus kollégából tevődik össze. Az alap és kiegészítő vizsgálatokon keresztül történik a komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, logopédiai szakértői vizsgálatok elvégzése, a kötelezően előírt felülvizsgálatok elvégzése. A diagnosztikai szakértői teamünk a Megyei Szakértői Bizottsággal együttműködve dolgozik.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása egy új feladatkör Tagintézményünk számára. A tehetség csírák felismerése a gyógypedagógiai és a logopédiai szűrés során történik, esetükben a pszichológusok további eszközök segítségével tárja fel a gyermekek tehetségét. Valamint ők végzik ellátásukat, gondozásukat is.

Együttműködés a nevelőtestületen belül
A nevelőtestület kisebb létszámú, így a személyes kapcsolatok kialakítására nagyobb a lehetőség. A logopédia és a nevelési tanácsadás területén dolgozó kollégák egész héten át terápiás céllal többnyire a nevelési-oktatási intézményekben tartózkodnak, így személyes kapcsolattartásra nap, mint nap nincs lehetőség, viszont heti, két heti rendszerességgel tartunk team megbeszélést, ami lehetőséget biztosít a szakmai feladatok, illetve aktualitások mellett személyes vonatkozású konzultációkra is.

Az intézményen belüli, illetve külső szakmai együttműködés formái, a pedagógus részvétele ezekben.
A tagintézményen belüli együttműködést biztosítja számunkra a hetente tartott team megbeszélés, amellett, hogy elmondhatom, hogy talán a kis létszámunk és a személyiségek nyitottsága miatt is remek légkör és kapcsolat van kollégák között. A székhelyintézmény tekintetében, illetve a további tagintézmények esetében is van lehetőségünk az együttműködést erősíteni. Minden tanévben 2 alkalommal van lehetőségünk személyesen vagy online részt venni a megyei munkacsoportok találkozóján, megbeszélésén. Ez nagyban hozzájárul, hogy megyei szinten is személyes kapcsolat alakuljon ki munkacsoportok tagjai között. A székhelyintézménnyel való együttműködés a szakértői vizsgálatok esetében kerül képbe. Gyakran találkozunk olyan gyermekkel, akinél a sajátos nevelési igény megállapítására van szükség, melyben a Székhelyintézmény az illetékes.
A többi Tagintézménnyel is folyamatos a kapcsolat, gyakran kerülnek megrendezésre előadások, melyeket más tagintézményekben dolgozó kollégák tartanak a mi intézményünkben és fordítva.

A külső szakmai együttműködés több területen is működik már:

– Intézményünk szoros szakmai kapcsolatot tart fenn a város és a járás családsegítő hálózatával, gyermekjóléti szolgálatával. Ennek keretében a három intézmény kölcsönösen tájékoztatja egymást szolgáltatásairól, tevékenységéről. Azonos családra irányuló segítő tevékenysége esetén team-munkát is kialakítunk az érintett szakemberek részvételével.

– Gyermek-egészségügyi hálózat: Intézmény a hozzá forduló gyermekek érdekében rendszeres kapcsolatot tart a gyermek háziorvosaival, valamint egy soproni gyermekpszichiáterrel. Szükség esetén kéri a fenti hálózattól a rendelésére megjelent gyermekek egészségügyi tovább vizsgálatát is. Továbbá pályázati kereteken belül a védőnőkkel való kapcsolat is megvalósul.

– Nevelési-oktatási intézmények: A gyermekek, tanulók problémáinak a lényegi tisztázása, továbbá a vizsgálati eredmények pontosítása és átadása érdekében, valamint a foglalkozások megszervezése, megosztása miatt szakszolgálat folyamatosan kapcsolatban áll az érintett szakemberekkel, pedagógusokkal.

– Gyámhivatal: Intézményünk a fenti hatóság megkeresésére vizsgálatokat és terápiás segítségnyújtást biztosít.

– Civil szférában: A gyerekeket megsegítő terápiás szakemberekkel – mint gyógymasszőr, gyógytornász, logopédus és szomatopedagógus – eseti jelleggel működik a konzultáció, az esetmegbeszélés.