Logopédia

A logopédia a gyógypedagógia egy speciális ága, amely beszéd-, hang-, nyelv-, és kommunikációs hibákkal, zavarokkal foglalkozik. A nyelvi fejlődés elmaradásai kihatással lehetnek az iskolai előmenetelre és az életminőségre. A terápia hatékonysága szempontjából fontos a megfelelő időben történő beavatkozás, a szülői együttműködés, a rendszeres otthoni gyakorlás. Az intézmény logopédusai Sopron város és a soproni járás óvodáiban végzik az ellátást.

Szakemberek:
Bognár Ildikó
gyógypedagógus-logopédus, szakértő mesterpedagógus, szakvizsgázott pedagógus
Enyedi Fruzsina
gyógypedagógus-tanulásban akadályozottak és értelmileg akadályozottak pedagógiája, logopédus, komplex mozgásterapeuta
Farkas Ildikó
tanító, pszichopedagógus, logopédus, szakvizsgázott gyógypedagógus-rekreáció és gyógyúszó szak
Gerleiné Csider Enikő
gyógypedagógus-logopédus, szakvizsgázott pedagógus
Horváth-Orbán Réka
gyógypedagógus-logopédus, szurdopedagógus
Huber-Gerst Diána
mester gyógypedagógus-logopédus
Jacobiné Németh Zsuzsanna
gyógypedagógus-logopédus, tanító, mesterpedagógus
Kovács Krisztina
gyógypedagógus-logopédus, komplex mozgásterapeuta
Lovászné Kahl Orsolya
gyógypedagógus-logopédus, szakvizsgázott fejlesztőpedagógus
Matuska Éva
gyógypedagógus-logopédus tanár, terapeuta, szakvizsgázott pedagógus
Rétfalviné Herczeg Judit
gyógypedagógus-logopédus, pszichopedagógus
Simon Ágota
gyógypedagógus-logopédus, szakvizsgázott pedagógus, mozgásterapeuta
Stillingné Sziratica Bernadett
gyógypedagógus-logopédus, szakvizsgázott pedagógus, pszichopedagógus, mozgásterapeuta, dyscalculia terapeuta
Wanglerné Sabjanics Katalin
gyógypedagógus-logopédus-szurdopedagógus, szakvizsgázott pedagógus; DSZIT-terapeuta; mesterpedagógus
Zsadonyné Dudók Mónika
gyógypedagógus-logopédus, szakvizsgázott pedagógus

Szűrővizsgálatok:
3 évesek szűrése: A 15/2013-as EMMI rendelet 25.§ (2) bekezdése előírja, hogy: „a logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméveskori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv) irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.”
A szűrést minden 3. életévüket betöltött és 4. életévüket még be nem töltött gyermeknél elvégezzük. A májusi óvodai beiratkozás után lehetőleg júniusban tájékoztatást adunk a szülőknek a szeptemberi szűrésről. A szűrés eszköze: Macarthur-Bates kommunikatív fejlődési adattár III. (KOFA-3), amelyet a szülők töltenek ki.
5 évesek szűrése: A 15/2013-as EMMI rendelet 25.§ (2) bekezdése alapján végezzük. Az ötéveskori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi készültségre (írás és olvasás) irányul. Az eredménytől függően további kiegészítő vizsgálatokat, terápiákat javasolhatunk.
A szűrést minden 5. életévüket betöltött gyermeknél elvégezzük, a SZÓL-E? vizsgáló eljárást használva. Erre minden tanév júniusában, majd szeptember első heteiben kerül sor.

A szűrés az alábbi területekre terjed ki:

  • Beszédhangejtés
  • Fonáció
  • Nazális rezonancia
  • Beszédfolyamatosság
  • Nyelvi képesség
  • Olvasás- és íráskészültség

    2. osztályosok olvasás-írás képességének szűrése az iskolában (igény szerint): Szakszolgálatunknál több évtizedes hagyománya van a 2. osztályos tanulók olvasás-írás-helyesírás-szövegértés szűrővizsgálatának. A szűrés nem kötelező jellegű, a pedagógus javaslatára a szülők beleegyezésével végezzük el azoknál a tanulóknál, ahol felmerül a szűrővizsgálat igénye.
    Célja: Időben tudjunk árnyalt képet kapni a tanulók képességeiről, amennyiben a fenti területek valamelyikén probléma merül fel. Szükség esetén, az elmaradás súlyosságától függően tanácsadásra (szülők és pedagógusok részére egyaránt), vizsgálatra van lehetőség.

Terápiák:
A szűréseket követően a terápia szükségességéről a logopédus dönt, erről a szülő tájékoztatást kap, a terápiához a szülő beleegyezése és a terápia során az együttműködése (gyakorlás) szükséges.

A logopédiai terápia sikerességéhez további szakember bevonására lehet szükség:

  • fül-orr-gégész
  • fogorvos
  • pszichológus
  • neurológus
  • mozgásterapeuta
  1. Diszfónia terápia
    Beszédhangképzés komplex zavara. Legfőbb tünete az állandósult rekedt, fátyolos beszédhang. A klasszikus logopédiai hangterápia részei: lazítógyakorlatok, légzőgyakorlatok, rezonancia gyakorlatok, a helyes beszédhang magasság kialakítása, a helyes hangerő alkalmazásának a megtanítása, a beszéd dallamának kialakítása. A terápia megkezdésének feltétele a foniáter szakorvosi vélemény.
  2. Orrhangzós beszéd terápiája
    Az orrhangzós színezet lehet egyéni sajátosság, de hátterében veleszületett vagy szerzett organikus okok is állhatnak. Az organikus eredet korrigálása orvosi kompetencia (ajak-, és/vagy szájpadhasadék). Ilyen esetben döntő jelentőségű, az orvosi, majd logopédiai habilitáció minél korábban történő megkezdése. Az orrhangzós beszéd terápiája hosszas, intenzív logopédiai beavatkozás a minél tökéletesebb funkcionális eredmény elérése érdekében.
  3. Dadogás terápia
    A beszédfolyamatosság egyik zavara, mely során gyakori megakadások, hang- és szótagismétlések szakítják meg a folyamatos beszédet. A logopédus a dadogó egyéni sajátosságait figyelembe véve, komplex szemlélettel, a logopédiai eszközöket indirekt módon felhasználva, a folyamatos beszéd kialakítására törekszik. A terápia eredményessége és tartóssága, valamint a másodlagos tünetek kialakulásának megelőzése érdekében szükség esetén pszichológus bevonásával végzi a terápiát.
  4. Hadarás terápia
    A beszédfolyamat felgyorsulása rendszerint kapkodó légzéssel, hangok és szótagok kihagyásával, elmosódott kiejtéssel jár. A terápia során a logopédus törekszik a hadaró számára a tüneteket tudatossá tenni, és ezeket a hadaró aktív bevonásával megszüntetni vagy enyhíteni.
  5. Artikulációs zavar terápiája /Beszédhanghibák
    Az artikulációs terápia során megtanítjuk a helytelenül vagy nem képzett beszédhangok helyes kiejtését, a folyamatos, spontán beszédbe történő beépítését. Hangsúlyt kap az aktív, passzív szókincs bővítése, valamint a grammatikailag helyes kifejező, összefüggő beszéd tanítása.
  6. Nyelvlökéses nyelés terápiája
    A nyelvlökéses nyelés terápiája során a logopédus a tiszta artikuláció kialakításához megerősíti a nyelv és az ajak izomzatát, ezáltal elősegíti a helyes nyelés kialakítását. Mindez összefügg a fogazati eltérések rendezésével, az arc szimmetriájának javításával, amely leghatékonyabban fogszabályozó fogorvossal történő team munka keretében, és a kliens családjának támogató, segítő közreműködésével valósulhat meg.
  7. Beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése
    A terápiát önálló terápiaként, és más terápiák részeként is alkalmazzuk. A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése során a nyelv szintjeinek fejlesztése történik. Az elmaradás felzárkóztatása, az életkornak megfelelő folyamatműködés kialakítása, szükség esetén a következményes problémák megelőzése, csökkentése, megszüntetése valósul meg.
  8. Beszédindítás / Megkésett beszéd- és nyelvi fejlődés terápiája / Nyelvi késés terápiája
    A hároméves korban már egyértelműen megmutatkozó beszédfejlettségi elmaradás terápiája, amely során a beszéd formai és tartalmi oldalának megalapozása történik. A zavar 3-4 éves korban már kimutatható. A nyelvi késés terápiája során a nyelvi fejlődésben mutatkozó elmaradás korrekciója komplex módon, a kommunikáció-, a beszéd- és a nyelvi készség, valamint a kognitív képességek együttes fejlesztésével, intenzív gyógypedagógiai-logopédiai beavatkozással valósul meg.
  9. Diszlexia prevenció
    A diszlexia prevenció során a logopédus komplex terápia keretében az írott nyelv elsajátításához szükséges képességek, részképességek kialakítását, elmélyítését, valamint alsó tagozatban az olvasás tanítását valósítja meg. Fejlesztésre kerül az olvasott szöveg pontos megértésének készsége, a tanuló kifejezőképessége, valamint hangsúlyt kap a kórképre épülő másodlagos tünetek kialakulásának megelőzése, illetve meglétük esetén azok csökkentése.
  10. Diszkalkulia prevenció
    A diszkalkulia prevenció során a logopédus az intelligenciától független számlálásban, számolásban megjelenő tanulási zavar kialakulásának megelőzésére törekszik. A terápia során fejlesztésre kerülnek a nyelvi nehézségen alapuló matematikai képességek, készségek egyéb részképességekkel együtt.
  11. Mutizmus terápiája
    Többnyire óvodáskorban, korai iskoláskorban fordul elő, akkor válik nyilvánvalóvá, amikor a gyermek közösségbe kerül. A korábban jó szinten beszélő gyermekeknél kialakulása pszichés, környezeti eredetű, terápiája pszichológiai-logopédiai team munka. A terápia során fejlesztjük a gyermek szociális és kommunikációs kompetenciáit, oldjuk beszédfélelmét, beszédgátlását a logopédiai gyakorlatban, a beszéd- és nyelv fejlesztésében szerzett ismeretek és tapasztalatok ötvözésével.
  12. Iskolások logopédiai ellátása ambulánsan
    Azoknak a gyerekeknek biztosítunk logopédiai ellátást, akiknél még az első osztály kezdetekor is fennáll artikulációs hiba. A terápiák ambulánsan, délután valósulnak meg.

Tanácsadás
Kérés esetén kollégáink előre egyeztetett időpontban fogadóórát tartanak, ahol készséggel állnak rendelkezésre.

Logopédiai vizsgálatok
Szükség esetén további probléma-specifikus logopédiai vizsgálatokat végzünk.

  • GOH-GMP beszédhallás-észlelés vizsgálat
  • olvasás-írás-szövegértés vizsgálat
  • számolási készségek vizsgálata
  • fonáció vizsgálata
  • aktív-passzív szókincs vizsgálata