GYŐR-MOSON-SOPRON VÁRMEGYEI PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT
KAPUVÁRI TAGINTÉZMÉNYE
Tagintézmény igazgató: Márk Csaba
Szakszolgálati titkár: Bödecs Zsoltné Marianna
Cím: Kapuvár, Ifjúság útja 3.
Telefonszám: 96/204-304
Email:
Nyitvatartás: hétfőtől – csütörtökig: 7.30 – 17.00
pénteken: 7.30 – 14.00
Bejelentkezés: személyesen, telefonon, emailen
Az intézményről:
Intézményünk 2013-ban alakult, a Kapuvár járásban lakó gyermekek és családjaik, valamint Kapuvár járás pedagógiai intézményeinek ellátására fenntartott, ingyenesen igénybe vehető szakszolgálati intézmény. Fő tevékenysége a különböző eredetű problémákkal küzdő gyerekek megsegítése. Ennek érdekében vizsgálatokat végez, diagnózisokat állít fel, szakvéleményt készít és sokoldalú terápiás eljárásokat folytat.
Járásba tartozó települések: Agyagosszergény, Babót, Beled, Cirák, Dénesfa, Edve, Gyóró, Himod, Hövej, Kapuvár, Kisfalud, Mihályi, Osli, Rábakecöl, Répceszemere, Szárföld, Vadosfa, Vásárosfalu, Veszkény, Vitnyéd

Intézményünk pedagógiai szakszolgálati tevékenysége
NEVELÉSI TANÁCSADÁS
GYÓGYPEDAGÓGIAI FEJLESZTÉS:
A nevelési tanácsadás feladatai
– Segítség nyújtása a gyermek családi-, és óvodai neveléséhez, ha a gyermek, egyéni
adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme indokolja.
– A gyermek fejlesztése során az állapotára irányuló változásokat a
folyamatdiagnosztika során értékeli. Gyógypedagógiai, pedagógiai tanácsadást
biztosít, és konzultációs lehetőséget nyújt a gyermekek, a tanulók szülei, pedagógusai
részére. 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet alapján.
– Az óvodai nevelésben részesülő, ötödik életévüket betöltött gyermekek körében a
tanulási és beilleszkedési nehézségek megelőzése céljából – a szülő előzetes
hozzájárulásával szűrést végez.
– Feladataink körébe tartozik még nevelési tanácsadás keretén belül óvodai fejlesztő
foglalkozások tartása BTMN-es gyermekek részére kiscsoportos formában.
– Az óvodai fejlesztések kiscsoportos formában történnek (3-4 fő/csoport). A
gyógypedagógusok által összeállított feladatok és feladatlapok a gyermekek egyéni
képességeihez igazodva, a kijelölt fejlesztési területeket szem előtt tartva,
differenciáltan készülnek. Ezek a foglalkozások utazó pedagógusi keretek között
zajlanak, a gyermekek ellátása az óvodában történik.
Milyen jellegű problémával fordulhatnak hozzánk?
– Az eltérő ütemű képességfejlődés kisgyermekkorban vagy óvodás korban (nem szeret rajzolni, nem érdeklődik a számosság iránt, nehezen tanul verseket, mondókákat, nem érdekli a puzzle stb.)
– magatartási, beilleszkedési problémák (gyakoriak a konfliktusai, agresszív, vagy ő az
elszenvedője mások agresszív viselkedésének, a szabályokat nem tartja be, az óra
menetét zavarja, nehezen alakít ki kapcsolatot, nincsenek barátai, visszahúzódó,
mások agressziójának elszenvedője)
– nyugtalan viselkedés (szétszórt, feszült, túlmozgásos, figyelmetlen, könnyen
felcsattan, ingerlékeny)
– nevelési problémák (csúnya beszéd, feleselés, hiszti, dac)
– képességfeltárás
Milyen módszerekkel segítenek a szakemberek?
A leggyakoribb pedagógiai módszerek:
o preventív jellegű gyógypedagógiai szűrés
o általános képességfejlesztés
o írás, olvasás, számolási képességek fejlesztése
o grafomotoros fejlesztés
o szociális képességfejlesztés
o konzultáció, tanácsadás szülőknek és pedagógusoknak
Kik vehetik igénybe szolgáltatásainkat?
Segítségünket a szülő bármikor kérheti. Az ellátás/tanácsadás történhet a pedagógus, a
gyermek-, ifjúság- és családvédelmi, az egészségügyi szolgáltatásban dolgozó szakemberek javaslatára is.
A problémák megoldásán a szülőkkel szorosan együttműködve, az adatvédelmi és titoktartási kötelezettségünk szem előtt tartásával dolgozunk.
Hogyan vehetők igénybe szolgáltatásaink?
Az intézmény szolgáltatásait – konzultáció, vizsgálat, fejlesztés, terápia – a szülő személyesen vagy telefonon keresztül, az intézmények pedig az erre rendszeresített formanyomtatványon kérhetik.
A behívás előjegyzés alapján történik. Az első alkalom időpontjáról levélben vagy telefonon értesíti a szakszolgálat a szülőt és/vagy az illetékes intézményt.
PSZICHOLÓGIAI ELLÁTÁS
A gyermekek mindennapi egészséges működéséhez nemcsak fizikai szükségletei, hanem lelki, pszichés jólléte is elengedhetetlen. A nevelési tanácsadás során a gyermekek számára biztosítjuk pszichológiai megsegítésüket, továbbá szülőkonzultáció keretében lehetőség nyílik a szülőkkel való folyamatos kapcsolattartásra is. A nevelési intézményhez kötődő problémák esetén intézményi megfigyelés és pedagóguskonzultáció is felmerülhet. A 3-18 éves gyermekeket nevelő szülők minden olyan esetben fordulhatnak hozzánk bizalommal, amikor a gyermekük nevelését érintő kérdésük merül fel, vagy bármilyen nehézségettapasztalnak gyermekükkel kapcsolatban. A tapasztalt problémák lehetnek a tanulási nehézség jelei, életkori sajátosságok, de akár kialakult rossz szokások, vagy későbbi pszichés zavarok első jelei. A probléma minél korábbi felismerése elengedhetetlen a megfelelő beavatkozáshoz, a hatékony segítségnyújtáshoz. Célunk a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek nehézségeinek rendezése a kiegyensúlyozott mindennapi működésük, egészséges személyiségfejlődésük érdekében. A gyermekeket egyéni, valamint csoportos foglalkozások keretében is várjuk.
Mikor ajánlott igénybe venni a nevelési tanácsadást?
A teljesség igénye nélkül néhány pszichés probléma, amivel a szülők felkereshetik
intézményünket:
o ha a gyermekük szobatisztaságával kapcsolatban nehézségük van,
o ha nem alszik rendesen,
o ha testvérféltékenység tapasztalható,
o ha a család életében krízishelyzet állt be (válás, betegség, haláleset),
o ha úgy ítélik meg, hogy gyermekük túlzottan mozgékony, figyelmetlen,
o ha nem szeret iskolába, óvodába járni,
o ha nem megfelelően halad iskolai tanulmányaival,
o ha nincsenek barátai, nehezen tud másokhoz alkalmazkodni, beilleszkedési nehézsége van,
o ha nincs jó véleménnyel magáról, önbizalomhiány jellemzi,
o ha érzelmei szélsőségesek, indulatkezelési problémája van,
o ha túlzottan szorong vagy fél
Hogyan vehető igénybe a tanácsadás?
Nevelési tanácsadást a szülő bármikor kérhet, ha a fenti problémák valamelyikével találkozik. De a tanácsadás elkezdődhet a 16. évet betöltő serdülő kérésére, illetve a pedagógus, a gyermek-, ifjúság- és családvédelmi, az egészségügyi szolgáltatásban dolgozó szakemberek javaslatára is, a szülő hozzájárulásával.
Milyen módszerekkel segítenek a szakemberek?
A leggyakoribb pszichológiai módszerek
o játékterápiák
o dinamikusan orientált terápiák
o viselkedésterápiák
o szülőkonzultációk
o pedagóguskonzultációk, viselkedésmegfigyelések
o csoportterápiák (szociális készségfejlesztő, önismereti és relaxációs csoport)
LOGOPÉDIAI ELLÁTÁS
A logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség
fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz kapcsolódó
prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.
Mikor javasolt logopédushoz fordulni?
Ha a gyermek
o 2 – 2 és fél éves korában szókincse még nem éri el az 50 szót, vagy nem használ 2-
3 szavas mondatokat
o beszédfejlődése megakadt, szókincse nem, vagy lassan bővül
o beszéde nyelvtanilag helytelen, ragokat rosszul, vagy egyáltalán nem használ
o beszéde nehezen érthető, sok hangot helytelenül ejt
o beszédértése bizonytalan, nem érti a meséket, nem szívesen hallgat mesét
o hangszíne rekedt, fátyolos, suttogó vagy éles, magas
o beszéde akadozó, ehhez akaratlan, vagy akaratlagos mozgások társulnak
o lélegzése szájon át történik, nyeléskor nyelvét a fogsorához nyomja (gyakran
fogszabályzó fogorvosi jelzésére történik)
Jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalók:
– A jelentkezés módja a gyermek életkorától függ:
– óvodába még nem járó gyermek: telefonos jelentkezés után logopédus
kollégánk felveszi a szülővel a kapcsolatot.
– óvodás: A logopédiai ellátás keretében valamennyi harmadik, illetve ötödik
életévét betöltött gyermekkel, jogszabályi előírás értelmében, beszéd- és
nyelvi fejlettség szűrést végeznek a logopédus kollégák. A háromévesek
szűrése a nyelvi fejlettségre, az ötéveskori szűrés a beszédartikulációra,
illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul.
A logopédiai szűrést követően, logopédiai vélemény alapján történik a
logopédiai ellátás megszervezése, illetve szükség esetén a további
pedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálat kezdeményezése.
Az óvodások esetében az ellátásban való részvétel és együttműködés a
szülő és gyermek számára jogszabályi kötelezettség.
JÁRÁSI SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁGI TEVÉKENYSÉG
A szakértői bizottsági tevékenység keretében az intézményünk:
A szakértői vizsgálat – a (2) bekezdés a), b) és d) pontjában, valamint a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 42. § (3) bekezdésében foglalt kivétellel – a szülő kérelmére, illetve, ha az eljárást nem a szülő kezdeményezi, a szülő egyetértésével indul. Az eljárás megindítása az Intézmény szakértői bizottságként eljáró azon feladatellátási helyénél kérhető vagy kezdeményezhető, amelynek működési körzetében a gyermek, tanuló lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkezik, vagy amelynek működési körzetében a gyermek, tanuló intézményes ellátásban részesül
- a gyermek, tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálatát
végzi a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTMN) megállapítása vagy kizárása céljából; - sajátos nevelési igény (SNI) gyanúja esetén vizsgálati eredményét továbbítja a megyei vagy az országos illetékességű szakértői bizottsághoz;
- az Oktatási Hivatal kirendelése alapján szakértőként vesz részt a tankötelezettség
megkezdésére vagy halasztására irányuló szülői kérelmek elbírálásában.
A szakértői vizsgálat lehetőséget biztosít a gyermek komplex pszichológiai. logopédiai és pedagógiai vizsgálatára, a szülői konzultációra, hiszen a szülőkkel együttműködve, a
beavatkozási pontok mentén ad a gyermek fejlesztésére javaslatokat és segíti számára az intézmény kiválasztását.
A szakértői vizsgálaton résztvevő gyermekek/tanulók köre:
– 3 – 16 éves kor közötti tankötelesek, 16 éves kortól köznevelésben résztvevők
– 3 évnél fiatalabb gyermekek esetében a szülő közvetlenül fordulhat a járási szakértői
bizottsághoz
A vizsgálat kérelmezője, kezdeményezője:
– törvényes képviselő (pl. szülő)
– nagykorú tanuló, képzésben részt vevő személy
– nevelési-oktatási, illetve szakképző intézmény
(A vizsgálat kérelmezőjéhez, személyéhez különböző joghatások társulnak. Ha a vizsgálatot a törvényes képviselő kéri, akkor a vizsgálati kérelmet a későbbiekben vissza is vonhatja. Ha a vizsgálatot nevelési-oktatási intézmény vagy egyéb fórum kezdeményezi, a kezdeményezést a törvényes képviselő nem vonhatja vissza.)
A vizsgálatra írásban, kérelem kitöltésével lehet jelentkezni. A nyomtatványt az
intézményvezető (intézmény pecsétjével ellátva), valamint a szülők írják alá. A szakértői
vizsgálat a szülő kérelmére, illetve, ha az eljárást nem a szülő kezdeményezi, a szülő
egyetértésével indítható meg. Ha a gyermek óvodai nevelésben, iskolai nevelésben,
oktatásban részesül, az óvoda/ iskolaköteles közreműködni a vizsgálat iránti kérelem
elkészítésében.
A szakértői vizsgálat időpontját a bizottság határozza meg, és erről, valamint a szakértői vizsgálat helyéről a szülőt értesíti. A szakértői vizsgálat időpontjáról szóló értesítést a vizsgálat kezdeményezésére irányuló kérelem megérkezését követő naptól számított tíz napon belül, a vizsgálat időpontja előtt legalább tíz nappal meg kell küldeni a szülőnek. A szakértői vizsgálat időpontját – első vizsgálat esetében – a vizsgálat kezdeményezésére irányuló kérelem megérkezését követő naptól számított harminc napon belüli időpontra kell kitűzni.
Amennyiben a szülő a szakértői vizsgálat időpontjában nem jelenik meg, további egy
alkalommal kell számára vizsgálati időpontot biztosítani az elmulasztott vizsgálati időpontot követő naptól számított tizenöt napon belüli időpontra. Ennek elmulasztása esetén, ha a vizsgálat a szülő kérésére indult, a vizsgálati kérelmet visszavontnak kell tekinteni. Ha a vizsgálat a 13. § (2) bekezdés a), b) vagy d) pontja alapján indult, akkor a szakértői bizottság a közigazgatási hatósági eljárás megindítását köteles kezdeményezni.
GYÓGYPEDAGÓGIAI TANÁCSADÁS, KORAI FEJLESZTÉS ÉS GONDOZÁS
Korai fejlesztésre akkor van szükség, ha a gyermek fejlettsége egy vagy több területen
elmarad az életkorának megfelelő szinttől: ez lehet a mozgásfejlődés, az értelmi fejlődés, a hallás- és látásfejlődés, a beszéd és nyelvi fejlődés, a szociális-, érzelmi fejlődés vagy a viselkedés.
A szakemberek a hátrányok leküzdésére egy tervszerűen felépített fejlesztő programot
állítanak össze, amely magában foglalja a családnak nyújtandó segítséget is. A programban szerepel gyógypedagógia fejlesztés, tanácsadás és terápiás szolgáltatás is. Ezek összeállításakor figyelembe veszik a gyerek állapotát és a család körülményeit.
A korai fejlesztéssel csökkenteni lehet a lemaradást, a nap mint nap felmerülő nehézségek megoldhatóbbá válnak. A gyermekek segítséget kapnak ahhoz is, hogy könnyebben be tudjanak illeszkedni a családba, a közösségekbe. A fejlesztés során a cél, hogy azok a képességek fejlődjenek, amelyeknél az elmaradás jelentkezik. Ha hároméves korában a gyermek még nem illeszthető be az óvodába, maradhat korai fejlesztésben, ezzel a jogszabály szerint mentesül a kötelező óvodai beíratás alól. Ebben a fejlesztési formában ötéves koráig vehet részt a gyermek.
Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?
- Ha a szülőkben, bölcsődei kisgyermeknevelőben, védőnőben,
gyermekorvosban felmerül a kérdés, hogy a gyermek fejlettsége vajon
elmarad-e az életkorában elvárttól, több lehetőség is van: - A Tagintézményben a szülő jelentkezhet tanácsadásra, ahol a szakemberek a
szülő kikérdezése, a gyermek megfigyelése, esetleges orvosi dokumentáció tanulmányozása után tanácsokkal látják el a szülőket, illetve újabb alkalmakat
biztosítanak a találkozásra a tanácsadásra. - Szakértői vizsgálatot is lehet kérni a Tagintézményben.
Amennyiben a gyermek fejlődésbeli elmaradása egyértelműnek látszik, a
szülőnek a szakértői vélemény iránti kérelmet kell kitöltenie, ha van, akkor a
védőnő, orvos, családsegítő, bölcsődei kisgyermeknevelő véleményét kell
csatolni és beküldeni a Tagintézménybe. Ekkor a Tagintézmény szakértői
vizsgálatot végez, ami alapján, ha szükséges, akkor a gyermek korai
fejlesztésére tesz javaslatot, és azt azonnal el is kezdi. - A Tagintézmény a 3 év alatti gyermekek számára akár szakértői vizsgálat
nélkül is elkészítheti a szakértői véleményét, melyben előírja a gyermek
számára a korai fejlesztést, melyet az intézményben azonnal el is tudnak
kezdeni. Ennek feltétele, hogy a fejlesztés szükségességét egészségügyi
kivizsgálás során valamilyen orvos egyértelműen leírja. Ehhez a szülőnek a
szakértői vélemény iránti kérelmet kell kitölteni, az egészségügyi
dokumentumokat kell csatolni és beküldeni a Tagintézménybe.
Fontos, hogy a probléma észlelésekor minél hamarabb kezdeményezze a szülő a vizsgálatot, mert minél hamarabb kezdődik el a terápia, annál eredményesebb lehet a fejlesztés.
A Tagintézmény a vizsgálatot és a korai fejlesztést ingyen végzi, ellentétben a magánszolgáltatókkal.
Hol kaphat ellátást a gyermek?
– Bölcsődés korú gyermek esetén – ha a feltételek biztosítottak – a bölcsődében történik a fejlesztés.
Otthon nevelt kisgyermek és családja ambulánsan kap ellátást a tagintézménybe.
– Bizonyos speciális esetekben – amikor a körülmények azt indokolják – a gyermek
otthona is lehet a fejlesztés helyszíne.
– Ha a család a járási településekről a szolgáltatás igénybe vételéhez helyközi
tömegközlekedést vesz igénybe, vagy személyautóval utaznak, a Tagintézmény ehhez
utazási utalványt állít ki, mellyel a szülők költségtérítésre jogosultak.
GYÓGYTESTNEVELÉS, GYÓGYÚSZÁS
A gyógytestnevelés feladata a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi vizsgálat gyógytestnevelésre utalja.
A gyógytestnevelés megszervezése, személyi feltételeinek biztosítása az Intézmény feladata a tankerületi központ által kijelölt nevelési-oktatási intézményekben. Abban az esetben, ha a szükséges feltételek rendelkezésre állnak, a tanulók részére heti egy tanórai foglalkozás keretében úszás órát kell szervezni. A gyógytestnevelés az orvosi javaslat alapján 1–3, 4–8 vagy 9–16 fős csoportokban szervezhető meg.
Az iskolában a gyógytestnevelés feladatának ellátása a tanév rendjéhez igazodik. Az adott tanulóra vonatkozó ellátásnak a tanév rendjétől eltérő megkezdése vagy befejezése csak az iskolaorvos vagy a szakorvos véleménye alapján kezdeményezhető.
KIEMELTEN TEHETSÉGES GYERMEKEK, TANULÓK GONDOZÁSA
A tehetséggondozás célja a kiemelkedő képességű gyermekek, tanulók támogatása pedagógiai és pszichológiai eszközökkel annak érdekében, hogy
képességeik még jobban ki tudjanak teljesedni.
Mikor ajánlott igénybe venni a tehetséggondozást?
Ha a gyermek
– teljesítménye és motivációja a kiemelkedő képességek mellett is hullámzó, tartósan
alul-, vagy túlteljesít
– teljesítményszorongás, teljesítménykényszer tapasztalható
– viselkedése vagy hangulata jelentősen megváltozik, esetleg szélsőségessé válik
– bármely – nemcsak tanulási – területen kiemelkedő képességű gyermek testi-, lelki-,
érzelmi egészségi állapota labilissá válik
– tehetsége mellett beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségei vannak, felmerül
a sajátos nevelési igény szüksége
– a szakszolgálatnál személyiség- vagy képességfejlesztő foglalkozás javasolt
– tehetség-tanácsadást igényel
– Ha a szülők, pedagógusok tehetség-tanácsadást igényelnek
Hogyan vehető igénybe a tehetséggondozás?
A részvétel önkéntes a szülőnek, illetve a gyermeknek nem kell mást tenni, mint jelentkezni a járási tagintézménynél. De a gyerekkel foglalkozó pedagógus, a nevelési, oktatási intézményben a tehetséggondozásért felelős szakember, a fejlesztőpedagógus, orvos, védőnő is lehet az a személy, aki jelzi: jót tenne a fiatalnak a tehetséggondozás. Gyakran előfordul, hogy nem a tehetség kérdése merül fel először, hanem viselkedési problémák jelentkeznek: gyakran vannak átfedések a tehetségesek és más okból kiemelt figyelmet igénylő gyermekek között. Tehetséggondozás a szakértői bizottsági tevékenység eredményeként is javasolható, BTM, SNI megállapításától, illetve kizárásától függetlenül, azokkal együtt is.